總網頁瀏覽量

2021年5月11日 星期二

舊事物

 


上兩篇網誌述及外國老媽鬧仔的口頭禪,意猶未盡,今天想談談這二,三十年逐漸消失的事物。其實這個題目前幾年我已經寫過一次,80年代仍然盛行的BB機,黃頁電話簿,拍拖報等,現已被時代的巨輪淹沒, 然而因應著科技的突飛猛進,消失的事物又何止我曾列舉的十件八件?今天我換一個角度,以當年理所當然的說話,對比起今天因為環境改變而早已消失得無影無蹤的事物和做法,從而細味時代的變遷.



1 "絞低塊玻璃窗"。在汽車仍未有一按升降的電動窗設備之前,要開或者關汽車的窗,便只能絞動設在車門的門鉸,有時候門鉸壞了,車窗便不能打開或者關上


設在車門的門鉸

設在車門的煙灰缸


2 "唔該用過底紙打3份出嚟"。在還沒有桌面電腦和打印機甚至影印機之前,所有副件都是用過底紙打出來,若文件需要一式多份,那打字員便會將一張過底紙(carbon paper )放在兩張紙中間,若要3分則多放一張複印紙,如此類推,這樣打字員打一份文件便等於打三份文件,問題是副本的質量(即文件的清晰程度)與打字時的力度成正比,所以很多時候第二以至第三份文件會模糊不清,這個問題隨着影印機的流行而迎刃而解




3"唔好咁大力拎個轉台制,會拎壞個電視機"。六七十年代的電視還沒有遙控配備,所以要轉台還得要拎設在電視右方的轉台制,由於當年技術問題,轉台制安裝得比較簡陋,拎得多便會掉下來,所以電視用舊了,老媽便會提醒不要拎得太大力,以免轉台制會壞掉




4"聽日同個雪格融雪"。六七十年代的雪櫃比較原始,雖然都設有雪格,但雪格每隔一段時間便積滿雪,如此一來雪格面積變小,而且冷凍能力亦降低,所以每隔一段時間便得為雪格融雪.  為雪格融雪的功夫其實不簡單,首先要將雪櫃內所有東西都要拿出來,然後用鑿鑿開雪格的冰,此外亦會順便將雪櫃內槓抹乾淨,再將食物放回雪櫃,如此一來整個下午便在搬來搬去中過去了




5 "記得攞定啲散銀搭車"。70年代香港公共交通公司開始對收車資的形式進行改革,那時候八達通仍未面世,但公共交通公司正想辦法縮皮,故此逐漸裁掉售票員,交通工具如巴士,電車等由司機一人控制,美其名為車長,其實是一腳踢(即集司機和售票員的職務於一身).  開始的時候由於乘客不習慣,沒帶足夠的散錢在身,司機還備有毫子找續,但兩,三年後便取消了這個服務.  乘客如沒有攜帶與車資相同的散銀,便得 "蝕底"俾巴士公司 (如車資是$2.6,但身上只有大餅,乘客只得放三元入錢箱,如此便變相搭貴車).  此所以出門前老媽偶然都會提醒一句帶夠散紙,以免蝕底俾巴士或者電車公司




6 "我而家去銀行入咗張check佢".  也許現在很多舊式商舖仍會以支票的形式收貨款,這幾年我也經常看見有人拿着一大疊支票去銀行存入戶口,但隨着電子付款的方式越來越五花八門,相信不出三五年去銀行入支票這個動作便會被淘汰




7 "呢筒菲林影晒,等陣我拎去影相鋪冲佢出嚟"。若沒有記錯,數碼相機應該是上世紀90年代才面世,在此以前影相當然還是要用菲林,我並非什麼影相達人,依稀記得多數是買柯達或富士菲林,一筒36張,普通去一次本地旅行應該足夠,當然影完之後便要拿菲林去影相舖晒,每次大概兩至三天才能拿到相片。我還記得那時候有三個size, 即3R, 4R,5R之分,3R最細,5R最大,一般人大概都是晒4R,比較容易放入相簿。話說回頭,前幾年因為搬屋的關係,把歷來的照片都掃描並儲入硬碟,然後狠心把這二,三十年來所拍下的照片都丟棄。沒辦法,實體照片所佔的空間太大,這是大勢所趨吧.  另外不知你還記不記得當年還有一齊睇相的活動?八九十年代參與一些團體活動,譬如婚禮,出外旅行時,都會各自帶相機影下一大疊相,然後大家會約定,待相片沖印出來之後找個時間一起吃飯,大伙兒嘻嘻哈哈的一邊看相,一邊懷緬活動時的歡樂時光。當然你若喜歡人家影的相,也可以請對方給你曬一張,現在?通過WhatsApp給你傳過來便可以了,省卻了見面的麻煩,但也失去了重聚的藉口




8"老闆唔該俾支可樂我,仲有我想借個電話打一打"。在手機仍未面世的年代,很多人在街上忽然要打電話跟朋友或者公司聯絡,最方便的方法還是找間士多問老闆借電話。然而人家士多做生意,老闆們都不太樂意隨便借電話,故此你便必須先幫襯點什麼,而最方便便宜的方法便是幫買支汽水,這樣便可名正言順的借電話用。留意,是一支汽水,從冷水櫃拿上來的樽裝汽水,那年代還沒有罐裝汽水. 說到這裏我忽然記起這樣一件往事,幾年前有一天我出門不久,忽然發覺自己忘了帶手機,由於離家不遠, 又懶得走回去, 遂四處尋覓, 想找間有安裝座機的店舖打電話回家,請家人送手幾給我,最終找到一間設有座機買粥麵的店舖,進去請店員借電話一用,得出的答案竟然是電話是內線,不能外借,此情此景讓我想起60年代找士多借電話的苦況 


樽裝可樂


士多



9"你部錄影機係乜嘢制式, Beta抑或VHS?"  不要說錄影帶, VCD和DVD都已經被淘汰了超過十年, 然而80年代相信家家戶戶都會有部錄影機,用來錄下電視節目,以便自己可以隨時重溫。錄影機還有個更重要的用途,那便是是用來觀看從影視鋪租回來的錄影帶(主要是電影). 我自己便曾經是幾間大影視連鎖集團的會員,星期天假若沒有節目,都會到附近影視舖租一兩套電影回家以消永日。(不知你還記不記得,以前影影視會有個規矩,要顧客把看完的錄影帶回捲到帶頭才可還帶,這樣他們便可省下回捲錄影帶的功夫)。  回頭說錄影帶的制式,我記得錄影機剛推出來的時候有VHS和Beta兩種制式, VHS比較大, Beta比較少,兩者好像互相競爭了一段時間,最終還是VHS勝出, 80年代中以後,便好像完全沒有Beta制式的錄影機



錄影機


錄影帶 1


錄影帶 2



10 "聽日中午12點喺銅鑼灣大丸門口等"。大丸百貨?都不知道已經消失了多久,現在要相約在銅鑼灣等,估計應該會是在崇光門口吧




11"擦損咗啊,搵啲紅藥水搽吓個傷口佢啦"。童年時經常因為踢波或者到處玩耍的緣故,所以經常不是擦損手便是跌傷腳,回家的時候老媽先來一頓臭罵,但最後仍是從藥箱裏面拿出紅藥水幫我塗在傷口,紅藥水的作用應該是殺菌,以及防止傷口不會發炎。近年已經很少人用紅藥水塗傷口,聽說是因為由於含汞且作用較差的緣故




12"嗰條乜乜路搵唔到喎,同我喺個櫃仔嗰度攞張地圖出嚟睇吓點行"。在還沒有智能手機以前,駕車揾路當然沒有Google Maps,而是要依靠實體地圖。80年代小弟的錢七裏面都有本香港駕駛者地圖,以分區形式將街道羅列出來,以方便駕駛者走尋找目的地




13"打電話去樓下雜貨鋪叫佢送10斤米上嚟"。60年代還沒有超級市場,民生店舖,糧油雜貨舖遍佈街頭巷尾,然而街坊大多都有自己專用的雜貨鋪,尤其是家裏的米差不多吃完,要糴米便會打電話到相熟雜貨鋪或米鋪送米上屋企,假若是雜貨鋪,甚至會順便多叫幾樣東西一併送上屋企,更省時方便。那時候在路上經常會看到一些踏着單車送米的夥計,看見他們赤着膊,把十幾廿斤米輕鬆的托上四五樓,心中不禁暗暗敬佩他們的氣力 



雜貨鋪 1


雜貨鋪 2


14"攞個盅落去源成隆嗰度買碗魚蛋粉,記得攞紥菜,叫佢淥埋落去".  童年時,老媽偶然間因為事忙,沒時間買餸,便會吩咐我們去樓下的魚蛋檔買兩碗淨魚蛋,如此便有餸有湯,夠我們幾兄弟一餐,此外她還不忘吩咐我們拿紮菜要魚蛋檔淥,這樣便有菜有餸,輕鬆簡單。我相信現今入店的雲吞麵舖,沒這個耐性替你淥自來菜了




15 "呢張成績表滿江紅,點拎返去俾老竇簽名?唔怕,可以攞老竇嗰印章扱落去咪得囉"。  以前保安及保密意識比較薄弱,不要說成績表,很多正式公文都可以用印章代替簽名.  我記得銀行直至80年代,提款者都可以拿著存摺以及存款人印章到銀行提款,不用戶口持有人親身往銀行取款,當然這個傳統現在已經取消,開立戶口以及存取款的系統已經嚴謹很多,沒可能以印章代替簽名了



16. 你聽日上體育堂,對白飯魚已經洗乾淨,記得油番啲白油上去至好著




23 則留言:

  1. 成績唔好通常自己或搵人冒簽,唔會偷印章;)

    銀行好似仲可以用印章,不過要對埋身份証

    回覆刪除
  2. 先此聲明,我從來都冇偷過老竇嘅印章去給成績表,唔係因為我成績好,而係升上中學以來,成績表都係用英文寫,佢根本都睇唔明,所以每次攞成績表返去佢都係循例扱個印章就算,只要我年年升班,從來冇問過我成績究竟如何。另外我真係唔知而家銀行仲可以用印章提款, 80年代小弟在銀行工作嘅時候,銀行已經開始着手清理用印章開戶嘅帳戶,並寫信要求客戶親臨銀行加簽,此舉正是為淘汰印章戶口作準備,所以我還以為銀行早已淘汰印章戶口,不再容許客厃用印章提款~~

    回覆刪除
    回覆
    1. 印章除非係個別人手雕刻,否則其實都幾兒嘻!
      日本人用印章仍然好普遍,銀行提款,收速遞,簽文件什麼的都用印章,通常只係得個姓,嗰啲大姓氏,「鈴木」「田中」之類印章,在「大創」百円店都賣得到!
      另外香港大陸公司機構等都普遍使用的印章也是人人都可以搵印章公司做,電腦咁普遍,仿造一啲唔難!尤其是在大陸要打通關節的層層紅色蓋章,設計也好簡單同千篇一律,有心人要做嘢其實非常容易。

      刪除
    2. 我諗而家仲要用印章,都係因為咸豐年代流落黎嘅公司法嘅規定所至,正如老兄所言,印章人人可以搵印章公司做,又唔需要乜嘢證明,仿製易如反掌,所以根本唔能夠成為保障公司安全嘅有效機制~~

      刪除
  3. 連藥力較強的藍藥水都無了 !
    唯有用萬能獅子油。

    回覆刪除
    回覆

    1. 早排跌親擦損咗,去藥房買消毒藥水,職員攞樽一樽似係火酒包裝,樽面標明消毒傷口嘅藥水俾我,無色無味,塗落傷口度亦唔拿,你話而家仲有冇人會買紅藍藥水(即使如果有得賣嘅話)~~

      刪除
  4. 電視機擰未必壞,後期啲啲所謂電子觸摸選台反為唔搞都易壞。
    香港天氣濕熱,觸摸選台成日自動跳去1號台,點㩒都係1!轉唔到台!
    咁樣就變相造就無線的「被收視」優勢,如果麗的攞到前啲頻譜,就會係1號台,就算轉無線播影遲過無線電視,都未必咁輸蝕!

    回覆刪除
    回覆

    1. 咁我又冇因為上述原因被強迫睇無線,不過老實講,70年代初中開始,先不論麗的因為要由有線改無線白白浪費咗幾個月寶貴嘅收視競賽時間,當年無線開拍金庸武俠劇,以鑽石陣容打下堅實嘅觀眾基礎後,跟住嚟一大輪時裝劇譬如狂潮,網中人, 家變等嘅攻勢,已經將麗的(後來嘅亞視姐)打到抬唔起頭,往後亞視雖然偶有佳作,俾無線輕微壓力,但始終冇辦法長期威脅無線,我諗始終係節目質素嘅問題,優勝劣敗,放諸任何一個行業皆準~~

      刪除
  5. 從前魚蛋粉係平過雲吞麵,魚蛋粉公價二毫,細蓉三毫,大蓉五毫。
    點會想到數十年後,做魚蛋材料咁貴,蝦仁仲平過豬肉?

    回覆刪除
    回覆

    1. 我諗雲吞面始終都係港人嘅signature dish,麥字頭嘅雲吞麵舖一碗細蓉可以買到$50 ,我相信都冇乜幾多間魚蛋粉舖夠膽買$40碗魚蛋粉啩~~

      刪除
  6. 現在仍然有菲林相機,不過已經變成專業級玩意,情況有如有人會聼返黑膠碟一樣(不過不知道有無用黑膠碟出的天碟)

    回覆刪除
    回覆
    1. 早前睇Discovery Channel,原來膠碟依家仍然有出產而且好賣得,印膠碟廠仲有好多間,其中世界現存最大規模的印膠碟廠在荷蘭,日產量達50000隻!工廠運作一週五天,每天十六小時!同埋依家唔止黑色,任何顏色都做,不過由於母帶/母模製作已經數碼化,聲音韻味是否和從前一樣就不得而知了!只係知道工廠仍有維持古董生產設備應付特殊訂單。
      睇完之後,上網查資料,有興趣可以睇睇
      https://www.recordindustry.com/

      刪除

    2. 你咪話,而家好多地方都仲賣緊黑膠碟,上個禮拜我逛深水埗,仲有唔少舖頭專賣黑膠碟,當然主要都係二手碟,由PopMusic至Jazz,Classic都有,行嘅人都唔少,我相信仍然有唔少人鍾意用黑膠碟聽音樂,老實講黑膠碟裏面沙沙聲嘅背景,以及輕微跳線,係好多我哋老一輩樂迷非常懷念嘅音響效果,另外用黑膠碟聽歌可以配唔同類型同埋級數嘅Hi-Fi,我相信好多樂迷而家仍有砌機嘅興趣同埋習慣~~

      刪除
    3. 匿名2021年5月16日 下午8:40
      現在仍然有菲林相機,不過已經變成專業級玩意,情況有如有人會聼返黑膠碟一樣(不過不知道有無用黑膠碟出的天碟).


      係呀,早排我行過間賣相機同埋菲林嘅舖頭,順腳走入去同老闆吹吓水,佢哋仲有沖印菲林嘅服務,老闆仲話而家一個禮拜仲可以賣到2,30筒菲林,所以我相信今時今日仲有唔少影相發燒友仲鍾情於用菲林影相,因為菲林裏便粗粒沖印出嚟嘅效果,幾靚嘅數碼相機都冇辦法可以複製到嘅~~

      刪除
  7. 現在開支票應該是很少的了,不知道還有人懂得劃線支票是什麽?

    回覆刪除
    回覆
    1. 收政府退稅的時候應該懂應該見過啦!

      刪除

    2. 我而家每個月交信用卡數都係用支票開俾銀行,認真old School~~

      刪除
  8. 提起借電話,有段日子我不時使用公眾電話,每次收費一元。在街上有需要時使用電話亭,或從外地乘飛機返港,抵港時在機場致電通知家人。有段日子,有些食肆設有收費電話給客人使用,不時見到有排隊輪候打電話的情況,且不少只是使用電話而非光顧食肆。

    回覆刪除
    回覆
    1. 現在幾乎人人電話不離身,連小學生都一樣。但見旺角某馳名酒樓仍在𨋢口附近設置一電話供客使用,真有心貼心,古風滿滿!

      刪除
    2. 哈哈,你係咪講緊倫敦酒樓呢?

      刪除
    3. 匿名2021年5月20日 下午9:11
      提起借電話,有段日子我不時使用公眾電話,每次收費一元。在街上有需要時使用電話亭,或從外地乘飛機返港,抵港時在機場致電通知家人。有段日子,有些食肆設有收費電話給客人使用,不時見到有排隊輪候打電話的情況,且不少只是使用電話而非光顧食肆。


      哈哈,你講起我又記得,以前去英國讀書嘅時候,每次返香港都係到步後都會第一時間用公共電話打電話返屋企, 話俾屋企聽返到香港,然後拖住喼去搭隧巴返屋企,有次我為食,先去尖東食咗碗牛肉麵先至施施然返屋企,老媽見我遲遲未返到屋企, 唔知發生咩事,急到跳晒腳。當年冇手提電話,呢個係每個抵港留學生嘅第一指定動作~~

      刪除
  9. 髹白飯魚用圖片嗰種塗料係富戶啦!記得以前係去雜貨鋪或者同文街買白鞋粉(有啲溝咗少少藍澱加強白色閃亮效果),返屋企用玻璃瓶開水至滿意稠度,然後用毛筆髹靚靚,干後好似多個殼,污跡一洗就去除。
    洗白飯魚同髹白飯魚係星期六/日功課。

    回覆刪除

  10. 咁我又未試過用白鞋粉溝水油白鞋,記憶中一樽白鞋油都唔會好貴。另外我通常係上完體育堂第二日洗白鞋,因為洗完白鞋之後起碼都要兩三日先至曬得乾,如果體育堂係星期一上,咁禮拜六禮拜日先至洗白鞋就趕唔切~~

    回覆刪除